Vår pedagogiska inriktning är I Ur och Skur

 

 

 

I Ur och Skur är en pedagogisk idé med Friluftsfrämjandets barn- och ungdoms-verksamhet som grund. I dag finns det ca 200 I Ur och Skur-enheter över hela Sverige i form av förskolor, familjedaghem, skolor och fritidshem för barn och ungdomar.

 

 

 

"I Ur och Skurs pedagogik bygger på upplevelsebaserat lärande dör utmhusmiljön i när- och skogsmiljö ges en stor betydelse i barns utveckling, lärande och lek. Barns relation till och förståelse för naturen är speciellt viktigt nu, i den tid vi lever i, där klimatförändringar som är påverkade av människan har förändrat förutsättningar för vår planet jorden och allt levande på denna planet."

(Ur "I Ur och Skur - upplevelsebaserat lärande för en hållbar livsstil i praktiken" av Laila Gustavsson och Lotta Söderberg)

 

 

Idén i I Ur och Skurs pedagogik är att barns behov av kunskap, rörelse och gemenskap tillfredsställs genom vistelse i naturen.

 

Grunden är friluftsliv, utomhuspedagogik och upplevelsebaserat lärande. Ett förhållningssätt i pedagogiken är att agera utifrån en värdegrund som innefattar hur barnen är och lär. Barnet är hela tiden i centrum.

 

 

Ledarna på I Ur och Skur strävar efter att se till barnets olika utvecklingsnivåer, att vara nära barnet för att se dess behov, erfarenheter och förmågor. Det är viktigt att förstå att barnen lär på olika sätt och under olika betingelser.


I naturen blir mötet med den nya omgivningen en plats för aktivt sökande. Barnen tar initiativ och är aktiva i sin lek och lärsituation. I Ur och Skurs ledare är barnens vägledare och följeslagare.

 

 

 

         

 

MÅL
I Ur och Skurs mål är att, med läroplanen som grund, ge varje barn:

  • förutsättningar att utveckla intresse för och kunskaper om naturen samt utvecklar en naturkänsla.
  • förutsättningar att utveckla kunskap om en hållbar livsstil.  
  • förutsättningar att utveckla kunskap om och praktiskt handlande efter allemansrätten. 
  • stöd och stimulans i hela sin utveckling genom vistelse i naturen. 
  • möjlighet till rörelse och gemenskap på ett lustfyllt sätt i naturen. 
  • förutsättningar att utveckla grunden till ett livslångt intresse för friluftsliv.

 

           

 

”Barn på I Ur och Skur är mer än dubbelt så koncentrerade, visar frustration sex gånger mer sällan, är elva gånger mindre rastlösa än barn i den traditionella förskolan”,

Patrik Grahn, docent och forskare vid SLU.